منو

تأثیر آنتی‌اکسیدان‌ها بر سلامت مو

فیتو - نمایندگی رسمی ایران - تأثیر آنتی‌اکسیدان‌ها بر سلامت مو
کمبود مواد غذایی غالباً باعث تأثیر بر ساقه مو می‌شود و موجب شکنندگی، ضعف شده و موجب رشد آهسته آن‌ها می‌شود. بخشی از مشکلات مو که ناشی از کمبود مواد مغذی باشند، با تغذیه صحیح قابل‌درمان هستند. مواد غذایی اصلی برای رشد مو عبارت‌اند از ویتامین A، ویتامین‌های گروه B، بیوتین، ویتامین C، مس، آهن، روی و آب.
آنتی‌اکسیدان‌ها عناصری هستند که بدن را در مقابل بیماری‌ها و پیری زودرس محافظت می‌کنند. همچنین این ترکیبات بدن را علیه بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های قلبی، آرتریت، سرطان و بیماری‌های ناشی از تولید رادیکال‌های آزاد حفظ می‌کنند. سیستم پیچیده دفاعی در بدن وجود دارد که ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه و آنزیم‌ها نقش اساسی را در آن بازی می‌کنند، این سیستم پیچیده آنتی‌اکسیدان نام دارد.
نکته قابل توجه این است که تأثیر همه آنتی‌اکسیدان‌ها یکسان نبوده و انواع مختلفی دارند و ما باید از همه نوع میوه‌ها و سبزیجاتی که سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند استفاده کنیم اما متأسفانه خیلی از افراد از مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها بی‌بهره هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها عبارت‌اند از ویتامین A ویتامین‌های گروه B و ویتامین‌های C، آهن و روی.

تأثیر آنتی‌اکسیدان‌ها بر سلامت مو:
ویتامین C یکی از مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان‌هایی است که در تولید کلاژن (پروتئین تشکیل‌دهنده مو) نقش مهمی دارد. کمبود این ویتامین باعث استعداد مو به ریشه‌ریشه شدن و شکنندگی می‌شود. ویتامین C در تولید کلاژن که یک بافت هم‌بند برای نگهداری بافت در کنار هم از جمله بافت مو است، نقش دارد. مواد غذایی سرشار از ویتامین C: مرکبات، نخودفرنگی، فلفل دلمه‌ای، آناناس، اسفناج، گوجه‌فرنگی.
سلنیوم: یکی از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که کمبود آن علاوه بر سفید شدن مو باعث خشک شدن و شکنندگی مو می‌شود و همچنین مهم‌تر از همه باعث ریزش مو می‌شود مواد غذایی که دارای سلنیوم است عبارت‌اند از جگر، غلات، پیاز، گوجه‌فرنگی، کلم بروکلی و….
روی: نه تنها به مستحکم‌تر شدن و تشکیل استخوان کمک زیادی می‌کند، به ترمیم زخم‌ها هم نیز کمک می‌کند، نکته قابل‌توجه اینجاست که کمبود آن موجب ریزش مو و شوره سر می‌شود. روی در مواد غذایی چون غذاهایی دریایی، تخم‌مرغ و شیر وجود دارد.
ویتامین‌هایی از گروه ب: که موجب سلامت موها از جمله خون‌رسانی و اکسیژن کافی به موها می‌شود. ویتامین B12, B6 و فولیک اسید که مواد حیاتی در تولید هموگلوبین هستند. نقش هموگلوبین حمل اکسیژن از ریه‌ها به بافت‌های بدن از جمله مو است. موهای قوی و سالم وابسته به خون‌رسانی خوب و اکسیژن کافی است. کمبود ویتامین B باعث کاهش خون‌رسانی و اکسیژن‌رسانی به مو شده و ساقه مو آسیب‌دیده و رشد آن کند می‌شود. میزان نیاز روزانه ویتامین B6 دو میلی‌گرم برای افراد بالغ است. بهترین منابع ویتامین B6 غذاهای حاوی پروتئین از جمله مرغ، ماهی، جگر و سویا و دانه‌های گیاهی هستند. میزان نیاز روزانه ویتامین B12 به‌طور متوسط ۶ میکروگرم برای افراد سالم است که غالباً در مواد غذایی حیوانی از جمله گوشت، ماهی، مرغ، تخم‌مرغ و شیر و سایر فرآورده‌های لبنی هستند.
ویتامین A: نوعی ویتامین محلول در چربی است که در سلامت پوست، مو و غشاء و مخاطی دارای اهمیت است. نه‌تنها در رشد مو بلکه در حفظ و سلامت آن نیز نقش دارد. ویتامین A رتینوئیک اسید داخل فولیکول مو را متعادل می‌کند. کمبود این ویتامین با تخریب سلول‌ها منجر به ریزش مو و شوره سر می‌شود. منابع غذایی ویتامین A: سبزی‌ها و میوه‌های زرد رنگ، جگر، تخم‌مرغ، ماهی و لبنیات.
آهن: کمبود آهن علاوه بر اینکه موجب بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود و همچنین موجب کم‌خونی در بدن می‌شود برای سلامت موها هم بسیار می‌تواند مفید و تأثیرگذار باشد و نبود آن به اندازه کافی در بدن می‌تواند موجب ریزش موی شدید و یا حتی طاسی مو شود. منابع غذایی آهن: گوشت قرمز، جگر، تخم‌مرغ، سبزیجات برگ تیره، میوه‌های خشک بخصوص برگه زردآلو.

نظرات (0)

برای ثبت نظرات خود لازم است وارد سایت شوید
ورود عضویت
right_arrowleft_arrow buyshopping-cart instagram facebooktwitter

در تماس باشیم

در تماس باشیم