منو

چرا موی سر می‌ریزد؟

فیتو - نمایندگی رسمی ایران - چرا موی سر می‌ریزد؟
مردم معمولاً ریزش مو را یک بیماری کلی تلقی می‌کنند و به دنبال یک داروی عمومی برای درمان آن هستند، بدون آنکه به علت ایجاد آن یا تقسیم‌بندی انواع آن توجه کنند. درست مانند کسی که به دنبال یک داروی عمومی برای سردرد است، غافل از اینکه سردرد می‌تواند ده‌ها علت مختلف داشته باشد.
بسیاری از افرادی که از ریزش موی خود شکایت دارند، درواقع دچار ریزش مو نیستند! بلکه موهایی که روزانه به‌طور طبیعی از روی سرشان می‌ریزد آن‌ها را نگران کرده است. به‌طور متوسط روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ تار مو از روی سر یک فرد بالغ می‌ریزد و این امر کاملاً طبیعی است. دلیل ریزش طبیعی مو آن است که مو مثل ناخن به‌صورت پیوسته رشد نمی‌کند. بلکه به‌صورت ناپیوسته در بستری به نام فولیکول طی چند سال رشد می‌کند، سپس یک دوره توقف چندهفته‌ای را می‌گذراند. بعد به مدت چند ماه به‌صورت جداشده روی سر می‌ماند و درنهایت می‌افتد. رویش، توقف و ریزش مو در مراحل جداگانه‌ای انجام می‌شود که این مراحل را آناژن (فاز رشد)، کاتاژن (فاز توقف) و تلوژن (فاز ریزش) می‌نامند. به مجموع این مراحل سیکل مو گفته می‌شود.
سیکل مو در حالت عادی ۳ تا ۵ سال به طول می‌انجامد. این سیکل برای هر تار مو ۲۵ بار در طول زندگی تکرار می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، هر فولیکول می‌تواند در طول زندگی یک فرد حدود ۲۵ بار مو زایی کند؛ بنابراین در حالت عادی اگر مشکلی پیش نیاید، سر انسان به مدت ۷۵ تا ۱۲۵ سال مو خواهد داشت. در ریزش موی مزمن، شدید و پایدار، مدت‌زمان سیکل‌های مو به‌صورت غیرطبیعی کاهش‌یافته و درنتیجه شاهد از دست رفتن زودرس موی سر هستیم.
عوامل مختلفی هستند که موجب کوتاه شدن سیکل موها می‌شوند. به‌عبارت‌دیگر موجب می‌شوند فولیکول، نتواند مو را برای مدت موردنظر (۳ تا ۵ سال) روی سر نگه دارد. این عوامل متعدد و پیچیده هستند و هنوز همه آن‌ها شناسایی نشده‌اند؛ اما نتیجه کلی همه آن علت‌ها یک عامل است:‌ کاهش زودهنگام پتانسیل حیاتی موی سر.

نظرات (0)

برای ثبت نظرات خود لازم است وارد سایت شوید
ورود عضویت
right_arrowleft_arrow buyshopping-cart instagram facebooktwitter

در تماس باشیم

در تماس باشیم