منو

تمشک

فیتو - نمایندگی رسمی ایران - تمشک
سیاه تمشک به میوه خوراکی چندین گونه گیاه در خانواده تمشک (سرده) از گل‌سرخیان گفته. این نام همچنین به خود گیاه نیز گفته می‌شود. رزبری‌ها گیاهانی دیرپا با ساقهٔ چوبی هستند. سیاه تمشک‌ها ارقامی تجاری هستند و در کشاورزی بعضی کشورها مانند روسیه، صربستان، ایالات‌متحده آمریکا، لهستان نقش دارند. از آن‌ها برای تولید پوره، مربا، آب‌میوه و خشکبار نیز استفاده می‌شود. برگ‌های این گیاهان نیز به شکل دم‌نوش استفاده می‌شود. تا این اواخر بیشتر رزبری‌ها میوه‌ای سرخ. اکنون سیاه تمشک‌های ارغوانی و سیاه تمشک‌های طلایی یا سفید نیز در حال رایج شدن هستند.
طبع تمشک خشک و سرد است همچنین این میوه ملین بسیار خوبی است. کسانی که از بیماری قند رنج می‌برند می‌توانند از این میوه استفاده کنند. تمشک برای تسکین رماتیسم بسیار مفید است. از دیگر خواص آن می‌توان به تب بر بودن و دمان اختلالات روده و عفونت‌های مجاری ادراری اشاره کرد. برای خانم‌هایی که می‌خواهند پوست روشنی داشته باشند استفاده از تمشک توصیه می‌شود.
غرغره محلول برگ تمشک جهت درمان آنژین و ورم لوزتین مفید است. کسانی که یبوست دارند یک و نیم کیلو میوه تمشک را در گوشه‌ای به حال خود بگذارند سپس آب آن را گرفته با ۹۰ گرم شکر مخلوط نموده با حرارت ملایم پخته و هم زنید تا شربت سفتی تهیه شود این شربت برای کسانی که دچار یبوست هستند مفید است شب و صبح یک قاشق مصرف شود. کسانی که سوزش معده دارند (ترش می‌کنند) از دم‌کرده برگ تمشک بنوشند. ۳۰ تا ۵۰ گرم برگ خشک را در یک لیتر آب جوش ریخته به مدت ۲۰ دقیقه دم‌کرده صاف نموده با عسل مخلوط شود بعد از هر غذا یک فنجان میل شود. تمشک رقیق‌کننده خون است. جهت کک‌ومک با میوه تمشک پوست صورت را ماساژ دهید. کسانی که صفرا دارند از دم‌کرده برگ تمشک استفاده نمایند. ماسک تمشک برطرف‌کننده منافذ باز پوست صورت است. برای درمان جوش‌های صورت و تحریکات پوست صد گرم برگ خشک تمشک را به مدت ۱۰ دقیقه جوشانده صاف نموده صورت را با آن بشویید. برای درمان پوست‌های خشک از کوبیده برگ تمشک به‌صورت ضماد استفاده نمایید. خوردن تمشک برای تقویت قلب مفید است. ماساژ با دم‌کرده برگ و یا میوه آن برای سیاه کردن مو استفاده می‌شود.

نام فارسی گیاه: تمشک
نام انگلیسی گیاه: Raspberry
نام علمی گیاه:

کاربردها: شامپو فیتو دنسیوم، سرم فیتو دنسیوم

نظرات (0)

برای ثبت نظرات خود لازم است وارد سایت شوید
ورود عضویت
right_arrowleft_arrow buyshopping-cart instagram facebooktwitter

در تماس باشیم

در تماس باشیم