منو

جو دو سر

فیتو - نمایندگی رسمی ایران - جو دو سر
جو دو سر یا یولاف  گیاهی است از خانواده گندمیان که دارای گل‌های بسیار ریز و نامشخص است. گیاهی علفی یک‌ساله است که به‌عنوان غذای دام کشت می‌شود.
گل‌های جو دو سر سنبله‌ای هستند و دانه‌های آن دارای مقدار زیادی هیدرات‌کربن مانند نشاسته و همچنین اسیدهای چربی مانند اسید پالمتیک، اسید اولئیک و اسید لینولئیک را در ترکیبات خوددار است. یولاف ریشه افشان و ساقه بندبند و توخالی دارد که هرکدام به یک خوشه منتهی می‌شود. برگ‌های آن باریک است و قسمت پائینی آن‌ها به‌صورت غلافی دور ساقه را احاطه می‌کند.
جو دو سر نیز همانند برنج و جو دارای پوسته (هال) است. جو دوسر دارای یک سری برجستگی مو مانند به نام تریکوم است که این برجستگی‌ها سبب سختی کار با جو دو سر می‌شوند زیرا در هوا معلق می‌شوند و سبب سوزش بدن می‌گردند. ازنظر ساختمانی جو دو سر کاملاً باریک و کشیده است و از دو طرف یکسان است برای همین به آن جوی دو سر گویند. تا به امروز نیز در ایران به‌طور گسترده کشت نمی‌شود. بااین‌حال برای اولین بار در شهر اصفهان جو دو سر به‌طور زراعی کشت شد. درگذشته ارقام مورد کشت جو دو سر دارای مقدار متوسطی بتاگلوکان و مقدار متوسطی روغن بودند. درحالی‌که در حال حاضر ارقامی از جو دو سر اصلاح‌شده است که حاوی ۱۸  درصد روغن هستند که این میزان ۲ برابر مقدار روغن در ارقام قدیمی این گیاه است و گروهی دیگر از ارقام اصلاح‌شده این گیاه دارای مقدار بسیار فراوانی بتاگلوکان هستند که جو دوسرهای بتاگلوکان نامیده می‌شوند این ارقام برای درمان بیماران دارای دیابت نوع ۲ تولید می‌شوند، زیرا ثابت‌شده بتاگلوکان موجود در این ارقام در درمان و پیشگیری این بیماران مؤثر است. مطالعات زیادی نشان داده که مصرف آرد جو دو سر سبب کاهش میزان کلسترول بد خون و افزایش میزان کلسترول خوب خون و کاهش خطر گرفتگی عروق کرونر قلب می‌شود و از سال ۱۹۸۰ تا امروز تحقیقات زیادی در رابطه با نقش بتاگلوکان در جلوگیری از انواع سرطان‌ها انجام‌شده و مشخص‌شده است که این ماده اثرات ضد تومور بسیار قوی دارد. هم‌چنین بتاگلوکان موجود در این ارقام جو دو سر اثرات ضدویروسی و ضد باکتریایی ثابت‌شده‌ای دارد. جو دو سر منبع خوبی از انرژی، پروتئین و چربی برای انسان و مخصوصاً بچه‌ها است. هم‌چنین به خاطر داشتن ماده‌ای خاص، دارای اثراتی ویژه جهت پوست‌های خشک و خارش‌دار است. محصولات حمام ازجمله محلول‌های کلوییدی، صابون، ژل و پودرهای حاوی عصاره‌ی جو دو سر در بازار عرضه‌شده‌اند. از عصاره نوعی جو دو سر در طب سنتی آیورودا جهت ترک اعتیاد تریاک استفاده می‌شده است. یک گزارش علمی نشان می‌دهد که جو دو سر ممکن است میل به سیگار را کاهش دهد. یک تحقیق که بر روی ۲۶ نفر سیگاری انجام شد، نشان داد که پس از مصرف ۴ هفته از عصاره هیدرو الکلی جو دو سر، تعداد سیگار روزانه‌ی آن‌ها از ۲۰ سیگار در روز به ۶ عدد کاهش یافت. کاهش سیگار افراد مذکور حداقل تا ۲ ماه ادامه یافت و این در حالی بود که گروه کنترل که از دارونما استفاده می‌کردند روزانه ۱۷ سیگار می‌کشیدند.
شیر جو دوسر ضدالتهاب، مرطوب‌کننده و تغذیه‌کننده پوست است و برای افراد باپوست حساس یک ترکیب ایده‌آل است.

نام فارسی گیاه: جو دوسر
نام انگلیسی گیاه: OAT
نام علمی گیاه: Avena sativa

کابردها: اسپری فیتو اپزان، شامپو فیتو پروژنیوم

نظرات (0)

برای ثبت نظرات خود لازم است وارد سایت شوید
ورود عضویت
right_arrowleft_arrow buyshopping-cart instagram facebooktwitter

در تماس باشیم

در تماس باشیم