منو

سویا

فیتو - نمایندگی رسمی ایران - سویا
صدها سال است که دانه‌های سویا به‌عنوان غذای اصلی در بعضی فرهنگ‌ها محسوب می‌شود. این دانه‌ها از طریق آسیائی‌ها به آمریکای شمالی معرفی شدند. اکنون آمریکا بزرگ‌ترین تولیدکننده سویا و محصولات مرتبط با آن است. این گیاه با موارد استفاده فراوان، سرشار از پروتئین، چربی غیراشباع، فیبر و مواد معدنی است. آنچه از ارزش غذائی این دانه‌ها مهم‌تر است این است که استفاده مکرر از سویا و محصولات آن باعث کاهش خطر ابتلا به بعضی از بیماری‌های خطرناک و مهلک، مثل بیماری‌های قلبی ـ عروقی، سرطان و پوکی استخوان می‌شود.
۹ نوع اسیدآمینه ضروری در همه گیاهان به‌وفور یافت می‌شود و در این میان دانه‌های سویا در دنیای گیاهان استثناء هستند. دانه‌های سویا محتوی تقریباً ۴۰٪ پروتئین هستند. صنایع غذائی می‌توانند دانه‌های سویا را طوری فرآوری کنند که پروتئین آن‌ها حفظ شود، بنابراین دانه سویایی که خورده می‌شود مملو از پروتئین خواهد بود.
دانه‌های سویا دارای مواد معدنی همچون کلسیم، آهن و روی می‌باشند که میزان مواد معدنی آن در انواع متفاوت دانه‌های سویا، مختلف است. پروتئین سویا، آرد سویا و دانه‌های پخته سویا بیشتر از دیگر محصولات آن دارای مواد معدنی دارند.
مطالعات انجام‌گرفته نشان می‌دهد که سرطان سینه، پروستات و روده کوچک در آمریکا که به میزان کمتری از فرآورده‌های سویا استفاده می‌شود بیشتر شایع است. در مطالعات آزمایشگاهی انجام‌شده مشخص‌شده که ایزوفلاون‌ها می‌توانند در قابلیت رشد یک سلول سرطانی اختلال ایجاد نمایند. همچنین فرآورده‌های سویا می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهند
دانه‌های سویای خوشمزه با طعم خفیف آجیلی از ۳۰۰۰ سال پیش در چین کشت می‌شود اما خبرهای خوب درباره تنوع فرآورده‌های سویایی و اثرات مثبت استثنایی که بر سلامتی می‌گذارند، پدیده‌ای نسبتاً جدید است. انواع مختلف این دانه در تمام سال قابل‌دسترس است. دانه سویا یکی از دانه‌هایی است که حداکثر میزان کشت و کاربرد را در جهان داشته و از بهترین خوردنی‌هایی است که فواید زیادی برای سلامتی دارد.
دانه‌های سویا به‌طور وسیعی در جهان کشت و بکار برده می‌شوند. آمریکا بیش از ۵۰ درصد تولید این غذای مهم را به خود اختصاص داده است. سویا از غذاهایی است که فواید آن در سلامتی بسیار موردتحقیق قرارگرفته است. فواید کلیدی دانه‌های سویا به دلیل مقدار عالی پروتئین آن‌ها، مقدار بالای اسیدهای چرب ضروری، ویتامین‌ها، مواد معدنی، ایزوفلاون‌ها و فیبرشان است.

نام فارسی گیاه: سویا
نام انگلیسی گیاه: Soybean
نام علمی گیاه: Glycine max

کاربردها:‌ شامپو فیتوکراتین، سرم فیتوکراتین، کاندیشنر فیتوکراتین، شامپو فیتونکتار، سرم فیتوسیان

نظرات (0)

برای ثبت نظرات خود لازم است وارد سایت شوید
ورود عضویت
right_arrowleft_arrow buyshopping-cart instagram facebooktwitter

در تماس باشیم

در تماس باشیم