منو

دلیل خرد شدن و شکنندگی موها چیست؟

فیتو - نمایندگی رسمی ایران -  دلیل خرد شدن و شکنندگی موها چیست؟
خشکی و شکنندگی موها عاملی است که نه تنها بر زیبایی ظاهری تأثیر می‌گذارد، بلکه نشانه‌ای از مشکلات و عدم سلامت درونی است. موهای شکننده رشد سالم و کافی نداشته و تأثیر غیر مستقیم و منفی در اعتماد به نفس شخص خواهد داشت. به طور معمول روزانه 50 تا 100 تار مو در فاز ریزش قرار گرفته و از سر جدا می‌شوند. اگر به هر دلیلی پیاز مو ضعیف شود، با کوچک‌ترین کشش یا فشاری از فولیکول مو جدا شده و دچار ریزش می‌شود. این ریزش می‌تواند رشد سالم و یکنواخت موها را دچار اختلال کند.
بعضی مواقع در شکنندگی مو، ریشه موها درگیر نشده و فقط ساقه موها آسیب می‌بیند و خرد می‌شود. بیماری‌هایی مثل کم خونی، کم کاری یا پرکاری تیروئید، مصرف بی‌رویه ژل موهای شیمیایی، استفاده از اتو یا سشوار با حرارت بسیار بالا از جمله عواملی هستند که در طولانی مدت می‌توانند باعث خرد شدن و شکنندگی موها شوند. این حالت شکنندگی در افرادی که از برس و شانه‌های فلزی استفاده می‌کنند و یا خیلی محکم موها را شانه زده یا با کش‌های پلاستیکی محکم موها را می‌بندند نیز بسیار شایع است. رژیم غذایی و کمبود ویتامین‌ها نیز در زیبایی و یا شکنندگی موها نقش بسیار مهم و اساسی را ایفا می‌کند.
شکنندگی و ضعیف شدن تار موها یا ریزش بیش از حد و ناگهانی آنها معمولاً می‌تواند نشانه‌ای بیرونی از یک مشکل جدی درونی باشد. این وضعیت معمولاً اولین نشانه و هشدار است که مشکلی داخلی وجود دارد و بهتر است که با پزشک مشورت شود.
خشکی بیش از حد تار مو می‌تواند به مهم‌ترین دلیل شکستن موها در هنگام شانه زدن باشد. پوست سر به‌صورت نرمال ترشح چربی انجام داده که باعث حفظ رطوبت پوست سر می‌شود. سرعت انتقال چربی بر روی تار موهای شما به جنس و ضخامت مو بستگی دارد.
برای مثال، در موهای خیلی ضخیم و فر این روند بسیار کند است. اگر پوست سر بیش از حد لازم این چربی را تولید کند، شما باید با شست‌وشوی روزانه و استفاده از محصولات مخصوص پوست سر چرب، ترشح چربی را کنترل و بعضاً تنظیم نمایید. به عنوان مثال اگر در تابستان شنا می‌کنید، حتماً باید از رطوبت رسان و محافظ برای موها استفاده کنید. زیرا نمک و کلر می‌تواند ضمن تغییر رنگ مو (در صورت اینکه موهای شما رنگ شده باشد) باعث خشک شدن و در نهایت شکنندگی تار مو شود.
حرارت کنترل نشده و بیش از حد سشوار و اتو برای مو بسیار ضرر داشته و می‌تواند باعث خشکی عمقی تار مو و شکنندگی و موخوره شود به همین منظور توصیه می‌شود از محصولات محافظ حرارتی و تغذیه و ترمیم کننده استفاده شود. محصولاتی مثل اسپری فیتوکراتین و یا کرم مو فیتوکراتین اکستریم می‌توانند در این موارد به شما کمک کنند.
همچنین تغذیه نقش بسیار مهمی در ظاهر و زیبایی موها دارد. غذاهای سرشار از سدیم مانند فست فود و غذاهای کنسروی فراوری شده می‌توانند حالت طبیعی موها را از بین ببرند. غذاهای قندی هم یکی از عوامل خشک‌کننده موها و ایجاد حالت زبری در آنها هستند.
استرس به طور غیرمستقیم باعث می‌شود با موهایتان بدرفتاری کنید؛ مثلاً آنها را بکشید، هنگام برس زدن با خشونت با آنها رفتار کنید یا حتی نسبت به آنها بی‌توجه و بی تفاوت شوید. در هر حال، همه این عوامل می‌توانند باعث شوند موها حالت طبیعی و سالم خود را از دست بدهند و خشک و شکننده بشوند. استرس بدن را با تغییرات منفی روبه‌رو می‌کند که بخشی از آن هم بر سلامت موها تأثیر می‌گذارد.

نظرات (0)

برای ثبت نظرات خود لازم است وارد سایت شوید
ورود عضویت
right_arrowleft_arrow buyshopping-cart instagram facebooktwitter

در تماس باشیم

در تماس باشیم