منو

انگور

فیتو - نمایندگی رسمی ایران - انگور
انگور سرده‌ای از درختان خانواده انگورسانان است. در این خانواده حدود ۱۱ جنس و بیش از ۶۰۰ گونه وجود دارد. مهم‌ترین جنس این خانواده جنس انگور است. این گیاه حالت بوته‌ای و رونده دارد و دارای پیچک در مقابل بعضی از برگ‌ها است. میوه انگور به نوع دانه‌دار و بی‌دانه تقسیم می‌شود. هر یک از این ۲ جور در رنگ‌های سرخ و سیاه و زرد و تقریباً سبز دیده می‌شوند. این میوه در مناطقی که حداکثر دمای آن بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد و حداقل آن کمتر از ۱۵ درجه زیر صفر نباشد بهتر رشد می‌کند. کشور ایران دهمین تولیدکننده انگور دنیاست که حدود ۳٫۳ درصد از کل تولید انگور دنیا را به خود اختصاص داده است. ایران در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ پس از کشورهایی مانند چین، ایتالیا، ایالات‌متحده، اسپانیا، فرانسه، ترکیه، شیلی، آرژانتین و هند، با سطح زیر کشت بیش از ۲۸۰۰ کیلومترمربع و دارای تولید سالانه بیش از دو میلیون و دویست و پنجاه هزار تن انگور است.
درخت انگور که درخت مو نیز نامیده می‌شود درختچه‌ای است بالارونده که از دیوار و درختان مجاور بالا می‌رود. برگ‌های انگور دارای ۵ لوب دندانه‌دار و به رنگ سبز تیره است. گل‌های آن کوچک، مجتمع و به‌صورت خوشه ظاهر می‌شود. میوه درخت انگور، گوشت دار و شیرین و برگ‌های مختلف است.
کلیه قسمت‌های درخت انگور قابل‌استفاده دارویی است. انگور بر طبق طب قدیم ایران گرم و تر است. اخلاط بدن را متعادل می‌کند، بسیار مقوی و مغذی است و خون را تصفیه می‌کند، سینه و ریه را صاف و تمیز می‌کند و برطرف‌کننده یبوست است. انگور برای درمان ورم معده و روده مفید است و برای درمان نقرس بسیار مفید است.
آن‌هایی که معده ضعیف دارند باید انگور را بدون پوست بخورند زیرا پوست آن دیرهضم است و موجب دل‌درد، نفخ و عوارض دیگر می‌گردد. انگور بهترین میوه برای کسانی است که می‌خواهند لاغر شوند و بدن خود را از ساید اوریک، سنگ‌های صفراوی و مسمومیت‌های مزمن (مسمومیت از سرب یا جیوه) پاک کنند. این‌گونه اشخاص باید در هر هفته به مدت ۲ روز فقط آب انگور بخورند و رژیم آب انگور بگیرند بدین ترتیب که هر ۲ ساعت یک‌بار آب انگور تازه را گرفته و بنوشند. مقدر مصرف روزانه تقریباً ۲ کیلوگرم است و در این دو روز نباید غذای دیگری مصرف کنند فقط می‌توانند آب بنوشند. برای تقویت و طراوت پوست و همچنین روشن کردن رنگ پوست، آب انگور تازه را با یک‌تکه پنبه به‌صورت بمالید و پس از ۱۰ دقیقه با آب نیم گرم محتوی کمی جوش‌شیرین بشورید. زیاده‌روی در مصرف آب انگور به‌طور مداوم ایجاد سنگ کلیه می‌کند. روغن هسته انگور گرم‌کننده بدن است، این روغن ضد یبوست است. از آن برای نقاشی و تهیه صابون نیز استفاده می‌شود.
هسته انگور ازنظر طب قدیم ایران سرد و خشک است؛ دارای تانن است بنابراین قابض است. اسهال را برطرف می‌کند، ترشح ادرار و اسپرم را کم می‌کند. گرد هسته انگور را برای درمان به مسلولین می‌دهند. هسته انگور برای آن‌هایی که مثانه و کلیه ضعیف دارند مضر است.
پوست انگور ازنظر طب قدیم ایران سرد و خشک است؛ پوست انگور را خشک کرده و می‌سوزانند خاکستر به‌دست‌آمده را برای درمان اکثر زخم‌ها استفاده می‌شود. پوست انگور دیرهضم است و بهتر است که در موقع خوردن پوست آن را بیرون آورد.

نام فارسی گیاه: انگور
نام انگلیسی گیاه: Grape
نام علمی گیاه:

کاربردها: سرم فیتو لیوم ۴، سرم فیتو سیان، کرم موی راز شب، شامپو فیتو سیان

نظرات (0)

برای ثبت نظرات خود لازم است وارد سایت شوید
ورود عضویت
right_arrowleft_arrow buyshopping-cart instagram facebooktwitter

در تماس باشیم

در تماس باشیم