منو

شی - کاریته

فیتو - نمایندگی رسمی ایران - شی - کاریته
«شی» درختی کمیاب از دشت‌های غرب آفریقا است که معنای لغوی نامش «زندگی» است. کاریته را نمی‌توان کشت کرد. این گیاه فقط به‌صورت خودرو می‌روید و به ارتفاع تا ۱۵ تا ۲۰ متر می‌رسد. میوه این درخت شباهت زیادی به فندق دارد اما بزرگ‌تر است و شکلی بیضی دارد. مغز میوه این گیاه سرشار از اسیدهای چرب، ویتامین‌های E و F است. با فشردن و حرارت دادن مغز این گیاه، کره‌ای نرم و کرم مانند استخراج می‌شود که برای پوست بسیار مغذی است. «کره کاریته» یا «شی‌باتر» انعطاف و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشد و از پوست در برابر شرایط نامساعد محیط مثل سرما و گرما محافظت می‌کند. «شی‌باتر» خشک‌ترین و حساس‌ترین پوست‌ها را بازسازی و نرم نموده و تسکین می‌دهد. «شی‌باتر» موهای آسیب‌دیده را بسیار نرم، مرطوب و تغذیه می‌کند.
«شی‌باتر»، قرن‌هاست که برای رفع التهاب و خارش پوست سر استفاده می‌شود. به همین خاطر و به خاطر خواص مرطوب‌کنندگی قوی، قبل از کرم‌ها و قطره‌های درمانی مو که ممکن است ایجاد سوزش نمایند، استفاده می‌شود. «شی‌باتر»، به‌خوبی از طریق پوست سر جذب می‌شود بدون اینکه دریچه‌های پوستی را مسدود کند. به خاطر همین، برای موهای هایلایت شده و رنگ‌شده بسیار مفید است. موهای مشکی نسبت به موهای دیگر، بیشتر دچار خشکی می‌شوند. موهای فر و مجعد نیز بیشتر از موهای صاف رطوبت خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل، در اکثر محصولات مراقبت از مویی که برای موهای مجعد تولید می‌شوند، «شی‌باتر» وجود دارد. چون «شی‌باتر» بدون به‌جا گذاشتن هیچ‌گونه اثر چربی به‌خوبی رطوبت موها را حفظ می‌کند. بااینکه «شی‌باتر» به‌خوبی جذب ساقه مو می‌گردد، ولی باعث ایجاد یک‌لایه محافظتی قوی دور مو هم می‌شود که آن را در برابر آسیب‌های احتمالی اتوی مو و سشوار مصون نگه می‌دارد.
از خواص دیگر «شی‌باتر»، فیلتر ضد آفتاب بودن آن است. این ماده گیاهی، با داشتن این ویژگی، موها را از آسیب‌های ناشی از اشعه ماوراءبنفش خورشید در امان نگه می‌دارد. این خاصیت، برای موهایی که رنگ یا دکلره شده‌اند، بسیار مفید است.

نام فارسی گیاه: شی، شی‌آ،‌ کاریته
نام انگلیسی گیاه: SHEA
نام فرانسوی گیاه: KARITÉ
نام علمی گیاه: Butyrospermum Parkii

کاربردها: ماسک فیتو کاریته، شامپو فیتو پروژنیوم، ماسک فیتو سیتروس، کرم موی راز شب.

نظرات (0)

برای ثبت نظرات خود لازم است وارد سایت شوید
ورود عضویت
right_arrowleft_arrow buyshopping-cart instagram facebooktwitter

در تماس باشیم

در تماس باشیم