منو

جینکوبیلوبا

فیتو - نمایندگی رسمی ایران - جینکوبیلوبا
این روزها اسم دو گیاه دارویی بانام‌های جینسنگ و جینکوبیلوبا در داروخانه‌ها، عطاری‌ها و... شنیده می‌شود که ما را ترغیب می‌کند تا درباره خاصیت، ویژگی‌ها، کاربردها و عوارض احتمالی این گیاهان اطلاعاتی را کسب نماییم.
درخت این گیاه با عنوان فسیل زنده معروف است. جینکوبیلوبا تنها گیاهی است که قدمت آن به صد و پنجاه میلیون سال قبل بازمی‌گردد.
اکثر درخت‌های این گیاه بیشتر از ۲۵۰۰ سال عمر دارند و در حقیقت این گیاه قدیمی‌ترین گونه گیاهی به‌جای مانده در جهان است و خصوصیت‌های منحصربه‌فردی دارد. قطر آن حدود یک متر و ارتفاعش تا ۲۰۰ متر می‌رسد. برگ‌های آن بسیار ظریف و زیبا و به شکل بادبزن هستند. میوه جینکوبیلوبا دارای قسمت گوشتی آبدار با بوی بد بوده و دانه‌ای در وسط آن است. این دانه شبیه دانه بادام است. این درخت بومی کشور چین بوده و در ژاپن نیز گسترش دارد. کشت جینکوبیلوبا در سال‌های اخیر در مناطق مختلفی ازجمله ایران نیز معمول گشته است.
گیاه جینکوبیلوبا سرشار از فلاوونوئیدها و ترپنوئیدها است که ازجمله آنتی‌اکسیدان‌های محافظت‌کننده در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد می‌باشند. قسمت مورداستفاده جینکوبیلوبا برگ‌های آن است که ترکیباتش به‌شدت تحت تأثیر فصل برداشت آن است که بیش‌ترین مقدار آن در فصل پاییز است. در این گیاه ۴ درصد پروتئین، ۳۸ درصد کربوهیدرات، الکل‌ها، کتون‌های آلکالوئید، اسیدآمینه، گلوکزیدهای سیانوژنیک و فنل‌ها به‌وفور دیده می‌شوند و همین مواد مؤثر مسئول اثرات درمانی این گیاه می‌باشند. در حقیقت این مواد آنتی‌اکسیدانی در خنثی کردن رادیکال‌های آزاد ایجادشده در سلول‌های بدن بالأخص اسیدهای چرب نورون‌های عصبی نقش مهمی دارند.
چینی‌ها از این گیاه به علت اثرات مفید آن بر تحریک گردش خون عمومی به‌خصوص در افراد مبتلا به آسم استفاده می‌کردند. آن‌ها از دانه این گیاه به خاطر اثرات گشادکننده‌اش استفاده می‌کردند. معمول‌ترین کاربرد این گیاه به‌منظور افزایش حافظه و پیشگیری از فراموشی است. هم‌چنین این گیاه اثرات مفیدی در درمان آلزایمر نشان داده است. تحقیقات اخیر اثرات مؤثر این گیاه بر پیش‌گیری از جنون، اضطراب، شیزوفرنی و افسردگی را نشان می‌دهند. جینکوبیلوبا باعث تحریک گردش خون مغزی می‌شود و درنتیجه مشکلات ناشی از نارسایی گردش خون در مغز که می‌تواند باعث دلهره، استرس، کمی حافظه، مشکلات شنوایی و کاهش تمرکز گردد را بهبود می‌بخشد. بهبود تفکر، بهبود رفتارهای اجتماعی، بهبود زوال عقل در آلزایمر و تسکین علائم اضطراب که درنتیجه جریان خون ناکارآمد به سمت مغز باشد؛ با مصرف این گیاه گزارش‌شده است.
چینی‌ها از این گیاه به علت اثرات مفید آن بر تحریک گردش خون عمومی به‌خصوص در افراد مبتلا به آسم استفاده می‌کردند. آن‌ها از دانه این گیاه به خاطر اثرات گشادکننده‌اش استفاده می‌کردند.
از اثرات درمانی دیگر این گیاه، درمان شب‌ادراری، افزایش توان جنسی، آرام کردن دردهای مثانه، درمان کرم‌های روده‌ای و درمان سوزاک است. همچنین این گیاه به علت اثراتی که بر انعقاد خون دارد، در افرادی که مشکلات انعقادی دارند یا رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنند یا پیش از برخی اعمال جراحی یا دندان‌پزشکی که خونریزی افزایش می‌یابد؛ مورداستفاده قرار می‌گیرد.
آزمایش‌های کلینیکی نشان داده است به‌منظور اثربخشی، مصرف این گیاه را باید تا ۸۰ هفته ادامه داد. البته در مواردی پس از دو تا سه هفته تأثیر آن در افراد ظاهر می‌شود. برگ‌های خشک‌شده گیاه می‌توانند برای تهیه چای استفاده شوند و نیز از عصاره برگ جینکوبیلوبا فرآورده‌های صنعتی مختلفی ازجمله قرص، کپسول و قطره تهیه‌شده که توصیه می‌شود به‌جای استفاده از برگ گیاه و دم‌کرده یا جوشانده آن، ازاین‌گونه محصولات استاندارد استفاده شود.

نام فارسی گیاه: جینکوبیلوبا
نام انگلیسی گیاه: Maidenhair tree
نام علمی گیاه: Ginkgo biloba

کاربردها: شامپو فیتو سیان، سرم فیتو سیان

نظرات (0)

برای ثبت نظرات خود لازم است وارد سایت شوید
ورود عضویت
right_arrowleft_arrow buyshopping-cart instagram facebooktwitter

در تماس باشیم

در تماس باشیم